Design webových stránek

Vlastnit webové stránky je v současnosti naprostou nutností, pokud chcete být ve svém podnikání konkurenceschopní. Jejich samotná existence vám však úspěch nepřinese. Úspěšnost stránek se odvíjí od mnoha prvků, které byste neměli v žádném případě podcenit. Snad nejdůležitějším atributem webové stránky je její design.

Tvorba webových stránek nezačíná, ale ani nekončí grafickým návrhem. Vyhněte se samoúčelným návrhům, které staví vzhled před uživatelskou přívětivost a funkcionalitu. V následujícím textu vám v několika bodech poradíme, jak se vyhnout problémům, které se při vytváření zadání pro designéry velmi často opakují. 

Nejprve vymezte hlavní funkci webových stránek

Uvědomte si, že webdesign není jen otázkou estetiky. Správný návrh webových stránek je založen na hlubším pochopení účelu jejich vzniku. Proto doporučujeme nejprve designéra vašich stránek seznámit s předmětem vašeho podnikání. Sdělte mu, jakou přidanou hodnotu přinášíte, jaké jsou vaše ambice, kdo jsou vaši hlavní konkurenti a jaké segmenty zákazníků si přejete oslovit.
Naprosto klíčové je sdělit grafikovi, jaká bude hlavní funkce vašich stránek v rámci vašich komunikačních aktivit.

Váš web, pokud sledujete ziskové kritérium, může mít v zásadě následující hlavní funkce:

Prodejní funkce

Sleduje prodej výrobků, nebo služeb. Cílem jsou co nejvyšší konverze, tj. prodej produktů a služeb co největšímu počtu uživatelů, kteří se na stránky dostanou.

Stránky zaměřené na prodej musí být graficky strukturovány tak, aby byl v co nejmenším počtu kroků dosažitelný veškerý sortiment produktů a služeb, které nabízíte. To platí především pro nákupní proces, který by měl být co nejintuitivnější a měl by zákazníka co nejméně zatěžovat. Věnujte dostatek místa pro produktovou prezentaci a na hlavní stranu umisťujte jen nejdůležitější a aktuální informace. Do těchto webů patří především eshopy. Pro návrh eshopu je vhodné využít nějaký již existující systém. Mezi nejznámější eshop řešení patří prestashop a magento.



Získávání informací

Například kontaktů, či jiných obchodně využitelných informací. Cílem je vytváření databází, které lze obchodně zhodnotit.

U tohoto typu stránek je potřeba mít propracovaný nějaký motivační prvek, který dokáže návštěvníky přesvědčit, aby vám požadované informace sdělili. Tím může být nějaké soutěž, nebo zvýhodnění při pořizování vašich produktů a služeb. Hlavní strana by měla být maximálně jednoduchá a měla by být zaměřená na to, aby uživatele zaujala.


Podpůrná funkce

Ve smyslu posilování image společnosti, nebo výrobků a služeb. Cílem je zvyšovat povědomí o značce, produktu, či službě.

Pokud bude stránka zaměřená na posílení image společnosti, tak není vhodné umisťovat na web reklamu třetích subjektů. Neměli byste se přehnaně snažit prodávat jednotlivé produkty, nebo služby. Váš hlavní zájem bude vhodným způsobem prodávat vaši značku, tak aby si ji uživatelé zapamatovali. Taková stránka může být skutečně podpůrným prostředkem pro vaši další stránku, která sleduje prodejní cíle. Zákazníci budou třeba i pasivně znát váš produkt, což může pozitivně podpořit jejich nákupní chování.


Sdružování uživatelů

Například za účelem příjmů plynoucích z inzerce. Cílem je dosáhnout dostatečně vysoké návštěvnosti v určitém tržním segmentu.

Tato kategorie je velice široká. Může se jednat o různá diskusní fóra, zpravodajské weby, ale i o sociální sítě. V tomto případě se u designu webu klade vysoký důraz na jednoduchost, přehlednost a uživatelskou přívětivost. Hlavním „prodejním“ artiklem musí být kvalitní obsah, kvůli kterému se budou uživatelé rádi vracet a zvyšovat vaši návštěvnost. Proto musíte na hlavní stranu neustále udržovat aktuální, abyste zvýšili počet opakovaných návštěv.


Design webové stránky by měl vycházet z vaší firemní identity

Webové stránky by svým vzhledem měly vycházet z vaší předchozí činnosti a firemní identity, kterou jste si v průběhu existence vybudovali. Váš pravidelný zákazník by měl hned na první pohled poznat, že web je vaším dílem. Naprosto nevhodné je, abyste se zbytečně odchylovali od předchozího vizuálního stylu. Pokuste se maximálně využít barev a grafických prvků z vašich firemních materiálů. Vaše komunikace bude vysoce integrovaná a posílíte tak vaši celkovou identitu. Poskytněte tedy designérovi všechny dostupné materiály, ze kterých by mohl vycházet.


Poskytněte webdesignérovi podrobné zadání

Na základě předchozích bodů sepište pro designéra strukturované zadání. Zadání tvorby webových stránek může mít podobu klasického business plánu. Pokud neřeknete grafikovi, co přesně chcete, tak nemůžete očekávat, že budete s výsledkem spokojeni. Na druhou stranu byste měli nechat designérovi trochu prostoru pro jeho vlastní kreativní myšlení.

Profesionální webdesign je velmi komplexní záležitostí, která si zaslouží vaši veškerou pozornost a hlavně dostatečný rozpočet. Cena webdesignu se odvíjí od počtu jednotlivých stránek, které potřebujete zpracovat a samozřejmě také podle zkušenosti a nároků designéra.


Nechte si vytvořit návrh webu formou designérské soutěže

Náš portál TopDesigner.cz přináší unikátní službu, díky které můžete za jedny peníze získat větší množství profesionálních návrhů webových stránek, ze kterých si můžete vybírat. Jednoduše vytvoříte zadání pro designéry a nabídnete jim výhry, které obdrží nejlepší grafické návrhy. Nemusíte tak spoléhat na jediného grafika a máte větší pravděpodobnost, že získáte design webu, se kterým budete skutečně spokojeni. Navíc máte možnost neomezeného počtu změn u obdržených návrhů. Designéři spolu soutěží a jsou tedy motivováni nabídnout to nejlepší.


Pro více informací pokračujte na vytvoření designérské soutěže.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace